Ars Graphica


Tervetuloa Ars Graphica-sivulle!

Tällä sivulla esitellään graafisia kokonaisuuksia. Teksteissä selitetään suunnittelun lähtökohtia. Eri lähtökohdat, eri lopputulos! Scrollaa sivua alaspäin ja innostu.


MiMaVe.Design.Photon valokuvauksen portfolio


Tuolta MiMaVe.Design.Photo Issuu löytyy pdf -paketti. Kyseessä on pdf -muotoinen valokuvauksen portfolio. Siitä löytyy siis valinta MiMaVe.Design.Photon valokuvauksen esimerkkejä, mutta Ars Graphicaan, eli grafiikkaan, se liittyy tietenkin taiton ja grafiikoiden kautta. Ilmeeltään portfolion on tarkoitus liittyä MiMaVe.Design.Photon yleisilmeeseen. Keskeisinä lähtökohtina olivat Home -sivu ja tietenkin Ars Photographica -sivu. Näin siis MiMaVe.Design.Photon ilmettä viedään myös pdf -muotoon. Grafiikat ja yleisilme voidaan siis toteuttaa monilla eri tasoilla ja eri mediossa pitämällä myös suurempi kokonaisuus mielessä. Tyyli on MiMaVe.Design.Photon tyylin mukainen. Tyyli voi olla kuitenkin vaikka minkälainen tarpeista ja kokonaisuudesta riippuen…


MiMaVe.design.photon aihekuvat tägeille


Aihe- tai symbolikuvat eri tägeille löytyvät alta slideshowsta. Jotkut toimivat paremmin kuin toiset. Kuvien tarkoituksena oli vähän eritellä visuaalisesti eri aiheiden arkistoja ja saada luotua kuvausta ja aihetta tukeva fiilis. Oikeassa ympäristössään kuvat näkee klikkailemalla aiheiden linkkejä eri arkistoihin, esim. etusivulta ne löytyvät alusta Home. Kuvat ovat pääasiassa tarkoitettu mustaan taustaan, mutta kyllä ne pääosin toimivat tässä valkoisessakin. Toivottavasti ne kutittavat edes vähän aivonystyröitä…

Kuvat on tehty vektorigrafiikkana ja ovat siis svg-muotoisia ja täten myös animoitavissa ja websuunnittelussa hyödynnettäviä. Aihekuvina (täg) ne ovat kuitenkin png -muodossa, joka riittää tarkoitukseensa hyvin. Kuvilla oli siis tarkoitus kuvata ja ilmaista aihepiiri mahdollisimman pelkistetyssä muodossa. Tarkoitus oli myös käyttää vähän muotoja, palikoita yms. Kunnollista ja tehokasta aivojumppaa tällainen aihe-/symbolikuvien teko. Niissä on aika erilaisia tyylejäkin, kaikista ei tarvitse tykätä, en tykkää välttämättä minäkään… Tarkoitus oli saada niihin myös vaihtelua.

 

 


Navigarespectrum -kokonaisuus


Tarkoitus oli tehdä visuaalinen ilme, joka ilmentäisi kokonaisuutta, jossa toteutetaan monenlaista eritoten visuaalisen ja sisällöntuotannon alalla. Navigarespectrum tarkoittaa valonaallonpituuksilla purjehtimista tai monimuotoisuuden navigointia. Se tarkoittaa myös monia muitakin asioita. Tarkoitus oli pitää horisontit avoinna. Tämä oli suunnittelun lähtökohta.

Kuvioiden merkitys tulee aalloista tai veden liikkeestä. Aallot luovat samalla kuvan vaihtoehtoisista teistä tai suunnista. Linjoissa on spektrin värit. Väreissä on läpinäkyvyyttä, joten värit myös sekoittuvat toisiinsa. Tiet koostuvat punaisesta, vihreästä ja sinisestä ja keltaisesta, magentasta ja syaanista. Nämä ovat myös keskeisiä värejä visuaalisen maailmassa Red, Green, Blue (rgb) toimii lähtökohtana digitaalisessa maailmassa ja Cyan Magenta Yellow (CMYK, musta on K) tulosteiden maailmassa. Visuaalinen ilme pyrkii kuvaamaan monimuotoisuutta ja siellä navigointia. Navigointia visuaalisen puolen värimaailmassa, niin digitaalisen, kuin tulosteidenkin saaristoissa ja navigointia erilaisten toiveiden parissa, Navigare Spectrum…

Kokonaisuuteen valittiin myös fontteja (kirjasimia) eri tarkoituksiin. Logolle on oma fontti, otsikoille, korostuksille omansa ja leipätekstille luettavuuden takia omansa. Näin pyrittiin luomaan kokonaisuus, joka toimii niin verkossa, kuin muuallakin. Katso käytännössä navigarespectrum.fi.


MiMaVe.design.photo -kokonaisuus


MiMaVe.design.photo -kokonaisuuden oli tarkoitus ilmentää erilaisia tyylejä ja kokonaisuuksia grafiikan, elementtien ja websuunnittelun suhteen. Fontit, ilmeet ja tunnelma pyrittiin valitsemaan tyylien mukaan. Itse kokonaisuudella oli myös oma ilmeensä.

MiMaVe.design.photon logot ja liikemerkit näkyvät tässä eri kokoisina ja eri tarkoituksiin suunniteltuna. Kontrastia ja laajuutta luotiin pehmeiden linjojen, siirtymäsävyjen ja läpinäkyvyyden kautta suhteessa teräväreunaiseen ja voimakkaaseen fonttiin. Sisällösesti MiMaVe.design.photo liittyy Navigarespectrum -kokonaisuuteen, tämän takia niissä on yhteinen elementti. Tyylillisesti on haettu kohtuullisen ajatonta ilmettä.

MiMaVe.design.photo -kokonaisuuden alla on eri osa-alueita: valokuvaus, grafiikka, webdesign, multimedia ja sitten myös blogi-osio. Näille kaikille haettiin vähän omaa ilmettä ja omaa tyyliä. Alla lisää osa-alueista.

Blogiin haettiin ajan kulumista ilmentävää kokonaisuutta. Fontti on jo itsessään “liikkeessä” ja visuaalisessa ilmeessa haettiin 80-lukua, jolle on ominaista, että muodot ja värimaailma rajaavat sen tosi tiukasti aikaansa. Ajasta ei voi erehtyä, vaikka se olikin uusintakierroksellaan hetki sitten. Kontrastin grafiikkaan tekee “surrealistinen taskukello”. Kärjistetysti muoti on muotia: tehdään jotain niin “leimallista”, että sitä ei jaksa kovin kauaa, on vaihdettava uuteen. Hyvää bisnestä, mutta kestävää? Kun muistikuva menneestä “muodista” on laimentunut tai unohtunut lanseerataan se uudestaan mahtavana uutena, Tempus fugit…

Valokuvauksen osa-alueessa haettiin 1910-1920 lukujen tyyliä lähinnä Bauhausiin viitaten. Selkeitä linjoja ja “puhtaita” tiloja. Fontti on tyyliltään klassinen (roomalais-, kreikkalais-, egyptiläinen). “Puhtaat” betoni-/sementti-/laastipinnat ja stilisoidut korostusmuodot ja värit tekevät tilan. Valo ja tila.

Grafiikan ilmeessä tyyliä haettiin Jugend/Art nouveau -aikakaudelta, joka mielestäni on grafiikan kultakausi, silloin massatuotettu visuaalinen pääsi kukoistukseensa. “Logo” oli pidettävä tyylille liian karsittuna, jotta se toimisi myös pienessä muodossa, se sai enemmän Wieniläisiä “secession” -vivahteita. Jugend/Art nouveau -ajalle tyypillisiä linjoja on haettu G -kirjaimella, se on kuitenkin kaukana mestareiden subliimeista kiehkuroista. Näissä pitää mielestäni olla jotain hetkellistä: tämänkaltaisia linjoja ei voi tehdä suunnitelmallisesti, niiden on tultava kerralla. Fontti ilmentää myös “Jugendia”.

Jugendin inspiroimassa “taustakuvatapetissa” on käytetty elementteinä MiMaVe.design.photo -logon elementtejä. Graafisia elementtejä voidaan siis käyttää monissa paikoissa ja monin tavoin…

Multimedian alueelle haettiin barokkista mehevää, aistit täyttävää, ilmettä. Fontti on kompromissi barokkisen ilmeen ja nykypäivän luettavuuden välillä. Mediamuotoja yhdistäessä aistit täyttyvät ja tukevat toisiaan ja barokissa on mielestäni aina myös ei rationaalinen mystinen tila, tila johon vajavainen rationaalisuus älymme nimissä ei koskaan suoraan pääse. Aistien bakkanaalit alkakoon…

Webbisuunnitteluun haettiin massamedian nousukauden tyyliä. 40-50 -luvuilla radio, televisio ja mainonta tekivät suuret valtauksensa, kaikki kaikkialla olivat kokoajan yhteydessä ulkomaailmaan. Tämä oli kuitenkin vielä pientä ja hallittua nykypäivään verrattuna. Fontilla haluttiin myös ilmentää aikakautta, vaikka vähän sarjakuvamaisesti kärjistäen. 40-50-luvun mainonta täyttyi persoonilla, henkilöillä ja sankareilla… Tässä tulee WebdesignBoy.


Tulppaanit valossa ja varjossa


Kuvauksen aikana oli tarkoitus hakea muotoja ja sävyjä tulppaaneista yli- ja alivalottamalla niitä. Kuvat otettiin lähes studio-olosuhteissa. Valot ja varjot olivat siis säädettävissä. Jälkikäsittelyt on tehty kuvankäsittelyohjelmilla. Analogista ilmettä digitaalisesti.



Pieni kollaasi/testaus -viritelmä


Tässä tuli testattua monenlaisia työkaluja ja tekniikoita kuvankäsittelyohjelmalla. Kuvan konteksti on huutokauppakatalogi ja sen takakansi.


Jos kiinnostuit grafiikoista, ota yhteyttä ja kysy lisää.